tisdag 9 juni 2009

hah! jag ser dig nog!

Du som kryper och sätter bo och mumsar för att mångfaldigas på rara blommans bekostnad, dej plockar jag bort. En grön larv bor i riddarsporrens knopp så att riddarsporren får fel på koordinationen, tappar sporren och blir förkrympt och fel 0ch kommer ingenstans. Kom fram lilla larven, ska du få en flygtur ut i gräset.


Andra larver är däremot välkomna. Stod just i färd med att rensa nässlor då jag såg nässelfjärilens larver mumsa på bladen. Varsågoda. Ät och bli feta, det finns mera därborta




hos ängeln som står mitt bland pestskråpen och tittar mot kyrkan. Hon har lite skräp i håret från ifjol, lite rosenbönstjälkar, ser ni det? Jo, det får vara kvar, annars syns hon inte alls. Jag har planterat solrosor nere bland bladen att växa sig högt över alla och sedan lysa i kapp med solen. Hoppas de får fart uppåt..



Spindeln har krupit upp i nätet. Det blir vackert väder. Nätet gjorde jag av järntråd och spindeln av en gammal sked. Spindelbenen går att göra av två gamla gafflar med långa tänder. Bara att sära på tinnarna, böja skaftet och klämma ihop under skedbladet. Hade ingen gammal gaffel så tråd fick duga i stället. Nu fick den bara fyra ben, men klättrar fint ändå.

Inga kommentarer: