söndag 12 juli 2009

I växthuset


satt jag under regnet häromdan och såg på molnens tåg och begrundade tillvaron medan tankarna fladdrade som fjärilar, det vil säga trögt en mulen dag som denna.





Utanför glaset tornar pestskråpets enorma blad. Som jätteskålar samlar de upp regnet och låter det rinna ner längs stjälken ner i jorden. De är fantastiskt stora, de växer så det syns, jag måste hålla efter dem så de inte tar överhanden! Under dem har jag planterat solrosor i hopp om att de skulle hinna upp före och lysa högt över pestens blad. Tänkte det skulle bli effektfullt och samtidigt skulle de få stöd av bladen. Men jag har inte sett en enda solrosplanta därunder, de måste ha misströstat.

Där tittar i alla fall huvudet av ängeln i hönsnät upp mitt bland bladen. Till vänster ett körsbärsträd. ( Det har varit en gödselhög förut där växthuset står.. Vi hade hästar på gården en tid, kanske därför den fina växtkraften.)




Om man inte rensar ordentligt har man en överraskningens trädgård. Bland salladen kommer styva morsvioler piggögt fram. Det är ju inte bara jag som bestämmer vad som ska växa. Om inte Vår Herre fanns skulle inget växa så han får också säga sitt..



En Borago bland tomaterna



eller ringblomma..

Guldoxalis i amplarna. En ny sort. Såg den i Grekland, den växte vilt på en av öarna och ville ha. Hittade frön på nätet.


Den är söt.



Är svag för oxalis....



Inga kommentarer: