måndag 25 januari 2010

rhizomer


Jordstammarna, rhizomerna, till lyckoklövern har blivit purrade ur vintervilan idag. Hällde den gamla jorden över jorden i större krukväxtkrukor ifjol, någon liten kotte gömde sig och följde med. Det ser fint ut med lyckor lite här och där som tittar upp bland bladen till clivian, t.ex. Clivian ska också vila utan vatten under vintern så där passar de bra.



Nu har clivian vaknat med en knoppstängel, nu är det dags att stiga upp!

Har både röd och grönbladig (Oxalis regnelii), den röda ( Oxalis tringularis eller Oxalis regnelii artopurpurea, kan inte skilja dem) har svagt rosafärgade strålblommor.



Delar gärna med mig av överflödet. Skriv namn och adress så skickar jag.

Rhizomerna är blandade så färgen blir en slump men de gör sig fint i samma kruka.

1 kommentar:

sjoblomma sa...

Jag har dedär rosa, gammaldags, men anmäler mig som tacksam mottagare av dina två varianter. Du behöver inte posta, jag kan komma förbi om det passAR.
h Maria