torsdag 11 februari 2010

fröfrossa

För någon vecka sen kom fröpaketet, fröjdar mig och planerar. I år har jag tänkt göra en djupbänk, eller kanske högbänk är mer passande namn. En bänk som visserligen tar ett par år innan den når sin fulla effekt men nån gång ska man börja. Där kan man lägga allt trädgårdsavfall gräva djupt och blanda ner i jorden, till och med köksavfall. En slags upphöjd kompost som startar tidigare pga värmen och ger tätare växtlighet och rikare skörd. Det låter väl bra? Ingen kompostgenväg!



Brokcollinsia. Lejongapsliknande blommor i lila, rosa och vitt. Blir fina som marktäckare över lökväxterna.




Jordmandel. Har en söt nötliknande smak. Kan rostas med honung eller saltas och ätas som snacks. Det ska bli spännande att pröva. Övervintras frostfritt.




Petunia hybrida multiflora, en doftpetunia blomvillig och yvig. Ser skira ut, passar kanske till de stora krukorna vid trappan.

De flesta växter förknippar jag med minnen. Första gången jag kom i kontakt med gyckelblomma var långt ute i yttersta havsbandet hos en fiskarfamilj. Den lyste gul vid den låga stugan och jag visste inte vad det var för en blomma förrän en bekant gav mig frön av en blomma hon kallade "Törstiga Fredrik" Det visade sig vara just den! Jo, törstig är den! :-)

Luktärter. "Unwinds striped" Spektakulär, ådrad med olika färger och intensiv doft! Misslyckades i fjol med luktärtsfröna, de ruttnade i sina toapappersrullar. Var för flitig med vatten. Skam den som ger sig.

Den traditionella höga jag minns från mormors matsalsbord, den ska också prövas..



Buskkrasse med vitstrimmiga blad. Tillsammans med mina sparade krassefrön ska de växa lite huller om buller överallt. De vill ha mager jord och mycket sol, så lite begränsning blir det.

Så ännu en spännande sak..

Bärskatta.

Ca 1 m hög som ger bär till sylt, marmelad, pajer. Ettåring som bör bindas upp, en Afrikansk växt släkt med potatisen, det kan man se på blommorna. De ska bli intressant, liknar lite svarta vinbär och vill ha det varmt och skönt. Jaja är man från Afrika så ..

Detta bara en del av fröfröjden, ännu till kommer grönsakerna. Bondbönor, purpurkål, daikonrättika för sin spröda mildhet, sparrisärt, äkta lakrits..

Måste köpa såjord i morron.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag fick också mitt fröpaket denna vecka. Lycka att peta ner de första fröna.
I år har jag beställt flera olika sorters klematis. Skall bli intressant att se om de gror efter köldbehandlingen. Underbart att planera trädgården, när snödrivorna är höga och solglittret retar ögonen.
Ifjol gjorde jag ju min drivbänk, med bl.a hästgödsel från Åminne. Underbart att skörda persilja, vitlök, sallat till påsken, lök till första maj och morötter i mitten av maj. Den hopbrunna halmen, gödseln och torven blev bra som jordförbättring i trädgårdslandet i höstas.
Maria

solveig sa...

Rena drömmen att ha en drivbänk. Allt som förlänger säsongen som är alltför kort! Har tänkt göra drivbänk varje höst.. :-)