torsdag 18 mars 2010

Strandviol (Viola Persicifolia ) på ängen på skären.




Prästkrage ( Leucantemum vulgare)



Tatxacum officinalis



Den pyttelilla blomman som växer på vägen till mormor. Hittar den inte i floran.



Skvattram ( Rhododendron brachycarpum) en regnig försommardag.



Skogstjärnor ( Trientalis europeae) på skären.



Teveronika ( Veronica chamaedrys ) vid vägrenen en solig dag på vägen ner till sjön.



I kväll kom det mera snö. Jag börjar längta till vår och sommar. Ibland tycker jag de vilda blommorna, de som växer ute i den fria naturen, är de allra finaste..

3 kommentarer:

maja sa...

Ja, härligt med vilda blommor! Tycker också attd e vilda är vackrast, de naturliga, inhemska. Det är såna och bara såna jag vill ha i min framtida trädgård.

Förresten, jag tror mig veta att rödbläran på din banner heter Silene dioica, inte Lychnis. http://linnaeus.nrm.se/flora/di/caryophylla/silen/siledio.html

solveig sa...

:-) Ja, så heter den. I skolan fick vi lära oss latinska namnen på alla växter vi måste samla och då hette den Lychnis dioica. Enligt den finlandssvenska Floran i färg. Jag har noterat att en del växter har olika latinska namn i olika länder.

maja sa...

jag tror nog att alla har samma namn i alla länder men det sker omändringar vartefter man lär sig mer om deras familjer. Har skett extra mkt nu på sistone med dna-framskridandet, växter hör till andra familjer än de man tidigare trott.