tisdag 2 mars 2010

knölvial


(Lathyrus tuberosus) har jag tänkt odla, en perenn ärtväxt där knölarna under jord är det matnyttiga. Hm, den verkar inte så lätt att få att gro. Först ska de små ärtfröna sandpappras, hur det ska gå till.. Det som mest blev filat var mina naglar. Sen ska de ligga i blöt ett dygn.

Om groning inte skett om en månad ska de placeras i kylskåp en månad.

Håhåjaja. God tid att glömma bort alltihop. Det har hänt ett par gånger att jag köpt dyra frön som varit särskilt knepiga att få att gro, en match för ett proffs som jag inte klarat på grund av okunnighet och brist på lämplig miljö för dem.

Det är så lätt att trilla dit av vackra bilder. :-)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Har själv knölvial som jag drev upp från frö för många år sedan. Vill minnas att jag bara blötlade och satte i kruka till att börja med innan jag planterade ut och de kommer så fint varje år . Fina är de och luktar gott men bry dig inte om det där med knölarna utan ha dem för blommornas skull så vad jag vill säga, ge inte upp

Anonym sa...

Jag sådde knölvial ni i januari, tio frön. Sandpapprade olika mycket på fröna för att prova, la i blöt ett dygn. La dom på såjord och täckte med sand. Redan efter en eller två veckor kom tre upp. Svårt när de kommer så tidigt, men jag har ett starkt lysrör som jag använder till en annan växt, ställer dom där.

De andra sju fröna har inte grott än.