lördag 29 maj 2010

det vildvuxna

längst mot norr, en lundartad grönska full av livsglädje. Där under blommade blåsippor, scilla och vårlök. Här prasslar igelkottar i fjolårslöven, de har sovit under den stora rishögen intill.


Där växer örter en odlare knappt vill se i trädgården, men jag älskar den vilda delen för mångfalden av blad och form, orört av människohand. Det är naturligt, skönt och när allt numera ska vara så tuktat och ansat är det min egen protesthörna. Lägger jag mig ner i grönskan blir helt jag omsluten.


En ört som jag inte kan placera växer invid den trasiga terrassen. I augusti kommer de och lagar terrassen, har ännu en liten tid att bestämma hur den ska se ut. Gå i flera etager eller bara en.

När inget gjorts på två år har "vildheten" fått leva fritt. Det borde alltid finnas en orörd del av varje trädgård där naturen själv får bestämma, det är alltid trevligt att gå där och se vad som växer.

Inga kommentarer: