måndag 31 maj 2010

till plantbutiken


med tre små killar och deras mor idag. Den här gången kom jag inte hem med något annat än det jag planerat att köpa; ett chokladkörsbärsträd, Prunus Chokladnaja, ett krikonträd, Prunus Gamla Vasa, en Clematis Viticella Södertälje och så en magnolia "Susan" !

Alla utom magnolian är härdiga här, så den blir en utmaning. Något måste man pröva för att veta om det går. Många växter har som ursprungsland Ryssland och Estland och det kommer allt fler nya sorter. Spännande.

De två andra stod inte att finna på nätet, antagligen är de inte så kända. I morgon blir det att hitta plats för nyförvärven.


Magnolia Susan, i all sin prakt. Så här hög blir den knappast här uppe, max 2-3 m hög, och den ska täckas så att inte rötterna fryser, läser jag. Hm hm. Har aldrig sett en magnolia i blom. Det måste vara något speciellt att se en växt som fanns då dinosaurierna skuttade omkring.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är helt förälskad i magnolior.
Under påsken var vi i norra Italien och magnoliorna stod i full blom. I fjol köpte jag en vit, M Sieboldii, nu i vår en rosa M Susan. Har planterat dem i stora krukor och tar in dem på hösten för övervintring på vår inglasade terrass. Fjolårets har blommat för tre veckor sedan. Stora, vackra blommor. Inspirerande med utmaningar.
// Maria

solveig sa...

Kanske jag inte skulle plantera ut den som jag tänkt. Då finns det en chans att se den i blom i vår.