tisdag 15 juni 2010

besök i handelsträdgård



är riskabelt och härligt! Skulle kunna gå där långsamt och länge, det är som som att suga på karamell.

Det regnade ett stilla stril när vi var där men vad gjorde det. Ingen trängsel utomhus, vi hade barnvagn med ett sött sovande knyte med och det fanns tillräckligt med svängrum mellan godsakerna. Stället hette Lakeuden Puutarha i Seinäjoki och de hade otaliga sorter av Hosta och barrväxter. Barrväxter som jag inte lärt mig att tycka om men vissa granar var så fina som tagna ur en tysk sagobok.

Vad jag kom hem med? Jo, en liten bedårande rosa blodnäva. En jättedaggkåpa, en alpklematis med rosa vippande blommor (var ska jag plantera den?) och så något jag inte vet vad det heter men så här ser den ut.


Den liknar en ljusare gles rallarros. Namnen på alla växter var ju skrivna på finska förutom latin så det var lite språkklurigt, vissa, som denna var utan etikett, Men blir man kär och faller pladask är verkligheten inte så viktig. Den blev i alla fall min min!

2 kommentarer:

Mammasblommor sa...

Fina växter du fick med dig hem! Växten på bilden liknar exakt de jag köpte förra året, och isåfall heter den "Sommarljus" Guara Lindheimeri! Jag trodde inte att plantorna skulle överleva vintern, men alla tre klarade sig och växer fint!
Ha det gott!
//Margot

solveig sa...

Å, tack för det! Vilket lämpligt namn, det vi har nu! Hoppas den sprider sig och nu vet jag att den kan klara sig. Kram!