onsdag 2 juni 2010

spontanträdgården


kallar jag den. Lite halvtämjd sådär, där också ogräs får finnas men under någorlunda kontrollerad form så att det inte stör för mycket. En latmansträdgård är det. Då dyker det upp överraskningar, små blommor här och lite annat hemlighetsfullt där.

Det finns inga räta linjer i naturen och ibland vet den bättre själv. Det syns väl att jag tycker om det runda, naturliga och mjuka? Inga raka gångar, fyrkanter, trianglar eller rektanglar, det finns inomhus i stället. Ja, utom i krydd-och köksträdgården. Den är lite gömd, den är den praktiska delen och den syns inte där man sitter och låter ögonen och kroppen vila framför tavlan av allt det gröna..

Till vänster skymtar dammen som är full av gladeligt simmande grodbarn med sina allt mer krympande svansar medan vattenmätarna mäter och mäter upp ytan. Näckrosen breder ut sina blad, jag köpte den som röd näckros men det visade sig att jag fått en vit. Den är fin ändå.

Rakt fram står krikonträdet och spretar med långa grenar, undrar om jag borde beskära det nu? Chokladkörsbäret hamnade för nära linden, linden kommer ju att breda ut sig enormt om sisådär 20 år!

Magnolian fick komma i en kruka, en lättflyttad, för den ska få komma in när kylan biter till i höst. Hoppeligen jag får se den blomma i vår.

Bara jag hittar ett bra ställe för klematisen. Skugga för fötterna och blommorna i solig klättring där man kan se dem.

2 kommentarer:

Mammasblommor sa...

Så skönt och mysigt det ser ut! Det där gillar jag! Får mig att önska att jag hade en större trädgård!
Ha en trevlig dag!
//Margot

solveig sa...

Halva trädgården är ännu mer vildvuxen men eftersom huset är i gammal stil tröstar jag mig med att det var lite vildvuxet då det inte fanns gräsklippare. :-)