måndag 23 augusti 2010

dagens fotosafari i trägårn


Först i växthuset, där pumpan breder ut sig med rasande fart..


men vad skådar mitt norra öga- en blomma där i taket!

Stevian växer och mår bra. Tror jag i alla fall, den ser lite tanig ut. Undra på det där under i skuggan av pumpabladen. Jag har redan skördat av den, bakat en pelargonkaka med steviablad. Bladen lär vara 300 gånger sötare än socker, det är nog kanske lite överdrivet men söta är de.-


Bärskatta och förgätmigej- som skönheten och odjuret..



Pass på, björnbären är mogna. Efter hand de mognar åker de rätt in i munnen.


Oh, vad glad jag blir av detta arrangemang. Luktärterna klänger på solrosen. Och i bakgrunden Silva-trädet som dignar av frukt. Ah och oh och åh.


De gula penseerna från ifjol har haft ihop det med styvmorsviolerna. Sånt syns, ajabaja.


Ack, vad ska jag tycka om de här? Jättebalsaminerna bildar ett hav, och humlor och bin gottar sig i blomgrottorna.



Märklig blomma, med blandade känslor betraktar jag framfarten. När börjar en växt bli kallad för ogräs? Den är så livskraftig att man måste imponeras.

Inga kommentarer: