onsdag 18 augusti 2010

sensommaren



känns ohjälpligt smått vemodig. Vart tog sommaren vägen? Somt växer så det knakar en tid till, (se på pumpaplantan som vill ut!) och somt avmognar och tackar för sig. Jag har tagit ut växthusglaset högst upp mot söder för flygfänas skull. De flyger ju helst mot solen och det hjälper, alla hittar ut igen. Till och med pumpaplantan.




Det syns dag för dag hur den klättrar och klänger sig fram.


Vad som helst duger att gripa tag i. Här har en bit kedja fått hjälpa till men den hänger inte riktigt med i framfarten.


Men hu! Det är något som äter upp bladen. Tomatplantorna är nästan kala.


Till och med de omogna tomaterna tycks smaka

Basilikan har fått spetshål..





och bärskattan blir skattad. Vad ÄR det som äter på mina växter? Jo, det är en grön larv, vet inte vilken slags larv men spolade av plantorna med vattenslangen igår. Sen var det bara att plocka upp dem från marken och kasta dem långt bort. De rackarna fanns i växthuset i fjol också. Måste jag ta till något elakt för att bli av med dem?



Chlerodendron har börjat blomma på nytt efter nedklippning och omplantering . Den har en doft som påminner mig om min barndomssomrar hos mormor, den luktar cellulosafabrik. Ett doftminne som faktiskt är trevligt därför att där var trevligt !

Här står jag utanför växthusingången och tittar mot öster. På morgnarna glittrar vattnet genom porten när jag sitter och äter frukost i det gröna..


Där glittrar det. Men inte nu.




Mot andra hållet ser trädgården ut såhär. Citronträdet till höger sådde jag från en kärna för fem år sedan, få se om det kommer att blomma.


Anden och sjöjungfrun småpratar med varann vid dammen. Näckrosorna håller på att ta över ytan helt.


Jag har sått penseer och hirkum pirkum, dvs äkta johannesört idag. Att så inger förväntan, en ny vår kommer, snart.

Inga kommentarer: