måndag 27 september 2010

dammbygge

Ivrigheten tar ofta över förståndet och otålig vill jag fort se resultat. Har man tur behövs inte förstånd, kanterna blev som jag tänkt. . Solen sken, det var riktigt varmt!


Nu fattas bara sten, sten i olika storlek, form och färg.



De i gamla dammen räckte inte långt. Näckrosen där ville Näcken inte släppa men med lite förklaringar och lirkanden att den kommer till ett bättre ställe gav han med sig. ;) . Så nu får de acklimatisera båda två i större och djupare vatten.


Laban följde intresserat med mattes gnoende och pustande medan löven singlade ner.

Där emellan grävde jag ner klängrosen "Nordstjärnan" djupt i jorden vid muren så att förädlingsstället hoppeligen hamnade rätt. Satte gödsel längst ner med en tidning över så när den tagit sig och börjar växa kommer den ner till godsakerna.

I växthuset hade det frusit. Vemod, vemod. Tomaterna och pumpan hängde lesset och ute slokade rosenskärans dilliga blad. Det ser ut att bli en kall natt i natt också. Tog in de frostkänsligaste ur växthuset; stevian, citronträdet som nu är 6 år redan, chilin och doft- och vanliga pelargoner. Täckte över jordmandeln där ifall jag skulle glömma det och tog vara på underblommans rotknölar ur rabatten.

Nu är det redan mörkt och det känns som om jag glömt något. Jo, lackviolerna, måste gå breda väv över dem och täcker dem i morron ordentligt.
O o oo vad en liten gumma kan gno..!

1 kommentar:

Annika Christensen sa...

Spännande trädgård du håller på att bygga upp.
Kul att hita hit.
Annika