fredag 24 september 2010

Episcia fimbriata ' Blue Heaven'

blommar med en ynka liten blomma en regnvädersdag som idag! Som om den skulle vilja påminna om att ovan molnen är himlen alltid blå.

Den är så fin med sina fransiga kanter på kronbladen. Har lyckats få en utlöpare att gro (se i lilla krukan bredvid) och en ny är på gång.

Så har jag gjort något jag aldrig gjort förut; (ska man inte göra något sånt varje dag?) -jag har sått! Gula morötter, svartrot och rotpersilja. Ska de nu månne överleva vintern ifall de hinner gro? Få se.

storklocka Campanula persefolia


Planterade ner höstreaperennerna i "barnkammaren" så när vintern är över har jag väl funderat ut en mer stadigvarande plats för dem. Bilderna har jag stulit..


höstanemon Anemone tomentosa


höstaster Novi belgii eventide

gullvippa Sinacalia tangutica

Alla är höstblommor, förutom blåklockan. Den plantan såg lite ynklig ut, hade säkert gått i vintervila redan.

3 kommentarer:

Cicki sa...

Vilken vacker blomma. På blomman ser det ut som en liten streptocarpis (eller hur det stavas) och på bladen som en salvia eller något liknande. Fin är den i alla fall.

solveig sa...

Ja, det liknar men det är faktiskt ett kopparblad. Beställde från Blommia.se i våras och är nu helt frälst på alla dessa gammaldags blommor!

Mammasblommor sa...

"Blue Heaven" blommar är väldigt vacker! Aldrig sett den förr!
Ha en trevlig ny vecka!