onsdag 15 september 2010

skogsdoft på burk



Överallt poppar många olika svampknoppar opp och det inspirerar att försöka lära nya sorter. Det känns ändå säkrast att hålla sig till de gamla och vanda, jag vågar mig inte riktigt på omväxling i dieten med svamp. Om inte någon kommer med i skogen som kan och vet och visar.



Här lyser en apelsinsopp, eller björksvamp som vi säger, kanske för att foten liknar en björkstam. Den är god, mörknar i snittytan men det påverkar inte smaken. Min favoritsvamp är ändå smörsopp, den har en underbart fin arom, ger fin färg och doftar ljuvligt som torkad när man sticker näsan i burken.



Som varandes luktmänniska har jag min skogsgris. En glasgris fylld med olika mossor, renlav och våta löv, bara rafsade från en mossig tuva i skogen. Så på med korgen och därinne bildas så ett mikroklimat som håller nästan hur länge som helst.




Bara att öppna trynkorken och dit sticker jag eget tryne när det behagas sniffa in lite skogsdoft! Av koldioxiden som andas ut i burken, glaset, får växterna ny näring och bildar friskt syre.



Ett enkelt sätt att ha grönska inne. Man kunde också ha en större glasbehållare med tättslutande kork , tex en mindre damejanne, och arrangera det som ett litet myrlandskap.

Inga kommentarer: