tisdag 21 juni 2011

köpisblommor och hemmadrivna

De går in i varann min vanliga blogg och trädgårdsbloggen den här årstiden. Det mesta i livet mitt rör sig i trädgårdssfären numera och idag föll jag till föga för köpta blommor. Tänkte inte det, tänkte klara mig själv med egna uppdrivna. Men de vill inte hinna och de blir inte lika fina som köpis. HUR gör de för att få dem så knubbiga och frodiga? Yrkeshemligheter säkert, det finns ingen varudeklaration på vad de ätit.. Så kom dotter L och jag försökte säga att jag inte behöver- men följa med kan jag, bara för att titta. Jo, pytt kom  hem med mastodontblomster, färggranna, mäktiga med pompösa kalkar. Två illröda surfinior. Visserligen också 12 blånyanserade och vita lobelior för att hålla tillbaka vräkigheten lite, och två heliotrop, för doftens skull, 

Så bleka penseerna såg ut bredvid dem! Penseerna som jag fött upp och har så många av. Bevekande tittade de på mig med sina tantansikten, inte ska du väl byta bort oss...? Nej, inte kan jag bara sätta undan dem i förskingringen.

Så nykomlingarna, invandrarna,  fick platsen vid paradtrappan men penseerna, de fick hedersplatsen! Nöjt nickande spralligt fnittrande med fösök till värdigt vippande står de nu högt uppe på varsin sida av terrassens stentrappa.

Inga kommentarer: