måndag 6 juni 2011

trädgårdsrumban


går för fullt nu och jag är så nöjd med mina dykarhandskar inköpta i Tromsö i fjol. De är varma, vattentäta och jättetåliga. Har flyttat jord och våta stenar och klippt törnbuskar utan att de gått sönder. De sitter som gjutna och skulle de bli våta innanför värmer de ändå,  som en våtdräkt. Måste be dottern köpa ett par till i händelse de skulle ge upp.

Idag har det varit en underbart varm dag, som en smekning är vindarna. Så efterlängtade dagar som dessa är, när det är skönare utomhus än inne.
Satt i gungan och tog en meditationspaus. Reflekterade över så enkla ting som hur viktiga alla insekter som sköter pollineringen är.
ah, ooh, ååh, mmmera!

 Utan dem inga frön eller frukter. Tycker blommorna att det är skönt när humlan kommer? Det måste den, så som den bullat upp för att locka!! ;-)

2 kommentarer:

Fru Purjo sa...

Visst är de viktiga dessa små djur...utan dem så blir det klent med skörd av frukt och annat gott. Men jag tycker det surrar allt mindre...eller är det bara något jag imbillar mig??

solveig sa...

Har läst nånstans att de minskat på grund av artfattigare flora. Vore ytterst tråkigt om det är så. Ibland drömmer jag om att börja med bin.. Och odla blomsteräng.