lördag 28 april 2012

dyra frön

En ny sändning frön i brevlådan, spännande att så och se vad det blir av dem. Somliga frön syntes knappt , borde ha förstoringsglas!

Undrar i mitt stilla sinne vad kilopriset för de här prickarna är. 


Dessa kostade 5 euro 20 cent. En del frön får man i överflöd men vissa, som i den här förpackningen, är så få så de försvinner om man andas på dem.. Hur är det möjligt att nåt så smått kostar så mycket? Man frågar sig.  Många sådder jag haft under åren visar inget tecken på liv och då undrar en inbiten hobbyodlare vad det kan bero på trots alla upptänkliga knep följts.  Vissa ger någon enstaka blomma så att jag kan säga ah, det är så du ser ut..! 

Väntar med spänning på om luktärterna ska gro, fröna skördade jag  från egna plantor och det kan bli nästan vad som helst i färgväg. Sådde flera olika färger i samma rabatt. Stevia lyckades rätt bra för två år sedan, fick flera plantor.   Få se om det lyckas lika bra i år. Stevia är sötare än socker, smakade lite på den men sen blev det inte mera. Ha en skön valborg och första maj!




3 kommentarer:

Mimmi sa...

Det är alltid kul när man sår och får se vad som.kommer upp :-)

Maja sa...

Samla frön från detta år efter blomning så har du till nästa år!

solveig sa...

Mimmi, ja, det är sant.

Maja: Köpte gyckelblommafrön av en lite ovanligare färg, små ynkliga och lite. Såg att jag hade samlat från flera år tillbaka och de har grott i mängder nu. ;-) Törstiga Fredrik lär den kallas här. Trivs i fukt, sätter den vid dammen.